Forretningsbetingelser - Befordringsbestemmelser - Passagerrettigheder - Cookies
Alt det praktiske
Almindelige Forretningsbetingelser
Følgende Almindelige Forretningsbetingelser er gældende for køb hos BORNHOLMSLINJEN.
De Almindelige Forretningsbetingelser er gældende fra den 27. marts 2024.
1.1 BORNHOLMSLINJEN drives og ejes af Molslinjen A/S, Færgevej 7A, 8000 Aarhus C.
1.2 Enhver aftale om befordring med BORNHOLMSLINJEN indgås således med Molslinjen A/S som modpart (herefter også benævnt ved binavnet BORNHOLMSLINJEN A/S).
2.1 Ved ”Passager” forstås enhver fysisk person, som befordres eller skal befordres med skib i henhold til aftale med BORNHOLMSLINJEN A/S, samt den, som ledsager et Køretøj eller Gods.
2.2 Ved ”Rejsegods” forstås genstande, som befordres i tilslutning til en aftale om passagerbefordring. Rejsegods kan opdeles i 4 kategorier:
2.2.1 Ved ”Håndbagage” forstås det Rejsegods som en Passager har i sin varetægt eller som passageren medfører i eller på sit Køretøj.
2.2.2 Ved ’Køretøj’ forstås det motordrevne køretøj, som en Passager medbringer ombord på færgen.
2.2.3 Ved ’Værdigenstande’ menes blandt andet penge, værdipapirer, sølv, guld, ure, juveler, smykker og kunstgenstande.
2.2.4 Ved ’Andet rejsegods’ forstås det som falder uden for definitionen i pkt. 2.2.1, 2.2.2 og 2.2.3.
2.3 Ved ’Gods’ forstås genstande, der falder uden for definitionen i pkt. 2.2. Lastbiler, varebiler, busser og gods der transporteres med disse, er Gods, medmindre disse er chaufførens eller Passagerens personlige ejendele og benyttes som personbil, hvorefter de er at anse som Rejsegods.
2.4 Ved ’Værdigods’ forstås, blandt andet, men ikke udelukkende tobak, spiritus, smykker, kontanter og lignende let omsættelige genstande.
2.5 Ved ’Transportbeholder’ forstås enhver container, trailer, fladvogn, palle, tank, bårekasse eller lignende.
2.6 Ved ’Farligt gods’ forstås gods, som er omfattet af sølovens § 257, stk. 1 og 2.
3.1 Nærværende Almindelige Forretningsbetingelser gælder for enhver aftale om befordring indgået af BORNHOLMSLINJEN A/S, uanset om der udstedes dokument om aftalen eller ej. I tillæg hertil gælder de på færgen opslåede befordringsbestemmelser.
3.2 BORNHOLMSLINJEN A/S kan ikke gøres ansvarlig for tab, direkte eller indirekte, herunder tab af indtægter, ud over, hvad ufravigelige regler i søloven eller anden ufravigelig lovgivning foreskriver.
3.3 BORNHOLMSLINJEN A/S begrænser sit ansvar mest muligt i henhold til sølovens regler.
3.4 Der kan forekomme saltsprøjt på bilerne.
3.5 Medmindre ufravigelige regler i søloven eller anden ufravigelig lovgivning hjemler andet værneting, skal alle tvister med Molslinjen A/S afgøres efter dansk lovgivning ved Molslinjen A/S’ hjemting.
3.6 Reservation er ikke garanti for befordring, men er alene at anse som en forespørgsel om ledig kapacitet på den pågældende færge. Reservation slettes automatisk, såfremt check-in ikke er gennemført senest 10 minutter før planlagt afgang.
3.7 Såfremt der er katastrofe-, ambulance- eller politikørsel ved udsolgte afgange, bliver de sidst ankomne reserverede køretøjer sat i venteposition.
3.8 Angår aftalen et bestemt skib, er BORNHOLMSLINJEN A/S berettiget til at opfylde aftalen med et andet passende skib, og evt. oplysning om skibstype er ikke bindende for BORNHOLMSLINJEN A/S.
3.9 Afgangs- og sejltider oplyst af BORNHOLMSLINJEN A/S anses som omtrentlige, og BORNHOLMSLINJEN A/S garanterer således ikke for, at disse overholdes. BORNHOLMSLINJEN A/S påtager sig ingen ansvar for uregelmæssigheder i driften, for tilslutning til tog, rutebiler og andre transportmidler.
3.10 BORNHOLMSLINJEN A/S forbeholder sig ret til at opkræve tillægsafgift på DKK 750 ved passage af check-in/billettering uden betaling, eller ved passage uden gyldig billet til den valgte transportform.
3.11 Det er muligt at betale billetter kontant i de bemandede billetsalgssteder i havnene, og med Dankort, samt en række af de mest almindelige betalingskort i billetautomater og på rederiets hjemmesider. I Sassnitz er der ikke mulighed for kontant betaling eller mulighed for køb af billet i checkin-automaterne. Sassnitz er en ubemandet havn. Rederiet accepterer betaling i danske kroner. Af udenlandsk valuta tages der kun imod Euro på afrejsedagen, men ikke til fremtidige reservationer.
3.12 BORNHOLMSLINJEN A/S forbeholder sig ret til at opkræve et gebyr for ændring af reservation.
4.1 Der gives ikke fortrydelsesret for aftaler om personbefordring, jf. forbrugeraftalelovens § 1, stk. 4, nr. 4.
4.2 Såfremt billettypen tillader det, kan en billet ændres til en anden afgang på den samme rute indenfor gyldighedsperioden. Skal der blot ændres dato, tidspunkt eller antal passagerer kan dette ændres via hjemmesiden eller appen. Eksempelvis kan en billet i retning fra Rønne mod Ystad ændres til en anden afgang i retning fra Ystad mod Rønne ved at kontakte BORNHOLMSLINJEN på tlf.: 70 900 100. Bemærk: Ændrer man sin billet til en anden billettype, eksempelvis fra Lavpris-billet til Flex-billet, er det fortsat billetbetingelserne fra den oprindelige billet, der gælder for den ændrede billet.
4.3 Såfremt billettypen tillader ændringer, er det muligt at ændre sin billet fra én transportform til en anden, ved at henvende sig til BORNHOLMSLINJEN på tlf.: 70 900 100 eller ved personligt fremmøde. F.eks. kan en billet til en ”Lav bil” ændres til en billet til ”Høj bil”, en ”Gående” billet kan ændres til en ”Lav bil” billet, og så fremdeles. Såfremt den nye billet koster mere end den oprindelige, betales differencen ifm. ændringen. Er den nye billet billigere end den oprindelige, er der mulighed for at få refunderet den oprindelige billet ifm. købet af den nye billet, såfremt den oprindelige billettype tillader det.
4.4 Er man ved en fejl kommet til at dobbeltbooke (købe to ens billetter til den samme afgang), kan man få den ene billet refunderet ved at skrive til kundeservice@bornholmslinjen.dk INDEN planlagt afgang. Refunderingen forudsætter, at begge billetter er købt med højst 10 minutters mellemrum til samme afgang, og at de personlige oplysninger er identiske.
4.5 I tilfælde af aflyste afgange skal anmodning om refundering være sendt til kundeservice@bornholmslinjen.dk senest 2 måneder fra oprindelige afrejsedag.
4.6 Lavpris-billet er gyldig op til 1 måned fra den oprindelige rejsedato, og kan mod gebyr samt betaling af en eventuel prisforskel ændres frem til det bestilte afgangstidspunkt til en anden Lavpris-, Flex- eller Standard-billet. Lavpris-billetten gælder 5 passagerer inkl. chauffør. Yderligere passagerer afregnes særskilt (se gældende prisliste). Lavpris-billetten kan som udgangspunkt ikke refunderes. Heller ikke ved ændring til anden billettype. Det er dog muligt at tilkøbe en gebyrfri ændring og/eller gebyrfri refundering. Der er et varierende antal Lavpris-billetter til rådighed på de forskellige afgange, og Lavpris-billetterne sælges efter først til mølle-princippet.
4.7 Flex-billet er gyldig op til 1 måned fra den oprindelige rejsedato, og kan mod betaling af en eventuel prisforskel ændres online uden gebyr frem til det bestilte afgangstidspunkt til en anden Flex- eller Standard-billet. Flex-billetten gælder 5 passagerer inkl. chauffør. Yderligere passagerer afregnes særskilt (se gældende prisliste). Flex-billetten kan som udgangspunkt ikke refunderes. Heller ikke ved ændring til anden billettype. Det er muligt at tilkøbe en gebyrfri ændring og/eller gebyrfri refundering. Der er et varierende antal Flex-billetter til rådighed på de forskellige afgange, og Flex-billetterne sælges efter først til mølle-princippet.
4.8 Standard-billet (herunder Pensionist- og Handicapbillet) er gyldig op til 3 måneder fra den oprindelige rejsedato, og kan ændres og/eller refunderes frem til det bestilte afgangstidspunkt. Standard-billetten gælder 5 passagerer inkl. chauffør. Yderligere passagerer afregnes særskilt (se gældende prisliste) (betingelser for Pensionist- og Handicapbillet, se endvidere nedenfor). Standard-billetten kan ændres uden gebyr, og kun til anden Standard-billet. Ved refundering beregnes et gebyr pr. reservation på 20 % af billettens pris, dog mindst DKK 100, som modregnes i tilbagebetalingsbeløbet. Ønskes billetten refunderet, kontakt venligst kundeservice@bornholmslinjen.dk.
4.9 Handicap-billet: Personer med handicap kan med gyldigt handicap – parkeringskort købe en Handicap-billet til personbil. En Handicap-billet inkluderer 2 passagerer inkl. chauffør, og er gyldig op til 3 måneder fra den oprindelige rejsedato, og kan ændres og/eller refunderes frem til det bestilte afgangstidspunkt. Yderligere passagerer afregnes særskilt (se gældende prisliste). Handicap-billetten kan ændres uden gebyr til en anden ledig Handicap-billet. Ved refundering beregnes et gebyr pr. reservation på 20 % af billettens pris, dog mindst DKK 100, som modregnes i tilbagebetalingsbeløbet. Ønskes billetten refunderet, kontakt venligst kundeservice@bornholmslinjen.dk. Herudover er det muligt at købe særlige billetter til gående passagerer med gyldigt ledsagekort udstedt af Danske Handicaporganisationer, Dansk Blindesamfund eller tilsvarende.
4.10 Pensionist-billet: Personer, der er ældre end folkepensionsalderen på 65 år, som kan dokumenteres med kørekort eller pas, hvor fødselsdato og billede fremgår, kan købe en Pensionist-billet. Førtidspensionister har ligeledes mulighed for at købe Pensionist-billet mod forevisning af gyldig billedlegitimation. For førtidspensionister er legitimation f.eks. DSB Legitimationskort eller lignende. En Pensionist-billet inkluderer 2 passagerer, hvoraf den ene skal være pensionist. Billetten er gyldig op til 3 måneder fra den oprindelige rejsedato, og kan ændres og/eller refunderes frem til det bestilte afgangstidspunkt. Yderligere passagerer afregnes særskilt (se gældende prisliste). Pensionist-billetten kan mod betaling af en eventuel prisforskel ændres uden gebyr til en anden ledig Pensionisteller Standard-billet. Det er tillige muligt at ændre transportform på en Pensionist-billet, f.eks. fra ”Gående” til ”Lav bil” ved at kontakte BORNHOLMSLINJEN på tlf.: 70 900 100. Ved refundering beregnes et gebyr pr. reservation på 20 % af billettens pris, dog mindst DKK 100, som modregnes i tilbagebetalingsbeløbet. Ønskes billetten refunderet, kontakt venligst kundeservice@bornholmslinjen.dk.
4.11 StandardPLUS-billet er gyldig op til 12 måneder fra dens oprindelige rejsedato, og kan ændres/og eller refunderes frem til det bestilte afgangstidspunkt. StandardPLUS-billetten gælder 5 passagerer inkl. chauffør. Yderligere passagerer afregnes særskilt (se gældende prisliste). StandardPLUS-billetten giver passagererne adgang til pendlerloungen ombord, og bilen prioriteres ved ombord- og frakørsel. StandardPLUS-billetten kan ændres til alle ikke udsolgte afgange uden gebyr helt frem til afgang. StandardPLUS-billetten kan refunderes uden gebyr. Ønskes billetten refunderet, kontakt venligst kundeservice@bornholmslinjen.dk.
Pendleraftaler og pendlerbilletter*
*Der er i 2023 aftalt forsøg med Transportministeriet vedr. fri sejlads med Express 1. Der kan derfor forekomme afgange i 2023, hvor der ikke kan bookes pendler-billetter, selv om færgen ikke er udsolgt.4.12 Pendlere kan få adgang til pendlerbilletter ved at oprette en Pendlerordning via formularen på bornholmslinjen.dk/pendler, hvor årsgebyr, pristrapper og vilkår fremgår.
4.13 Der tilbydes Pendlerordninger til henholdsvis privatpersoner og erhvervsvirksomheder.
4.14 Med en Pendlerordning er det muligt at indgå en eller flere Pendleraftaler, alt efter hvilke transporttyper, man benytter. Transporttypen kan f.eks. være ”Lav bil” eller ”Gående, Barn”. Pendleraftalerne giver adgang til at købe Pendlerbilletter på særlige vilkår.
4.15 Pendleraftaler kan benyttes på både Rønne-Ystad og Rønne-Køge og gælder alene for den specifikke transportform, den er købt til.
4.16 Pendlerbilletter kan ændres helt frem til datoen for indeværende Pendleraftales udløb. Pendlerbilletter kan ændres gratis.
4.17 Købes der en Pendlerbillet til rejse senere end den aktuelle Pendleraftales gyldighedsperiode, forlænges Pendleraftalen ifm. billetkøbet automatisk til at gælde et år mere, og beløbet herfor opkræves sammen med den pågældende Pendlerbillet.
4.18 En Pendleraftale træder i kraft ved den første rejsedato på den første Pendlerbillet købt via Pendleraftalen, og har herefter 12 måneders gyldighed. Pendleraftalen kan ændres til at træde i kraft tidligere ved, at man kontakter BORNHOLMSLINJENs kundeservice på kundeservice@bornholmslinjen.dk
4.19 Pendleraftalegebyr og Pendlerbilletter kan ikke refunderes.
4.20 I forbindelse med en rejse på Pendlerbillet skal ejeren af den tilhørende Pendlerordning til hver en tid kunne fremvise billede-ID (kørekort, sygesikringsbevis, pas el.lign.), som dokumentation af tilknytning. Brugere af private Pendlerordninger skal kunne dokumentere bopæl på den adresse, der er registreret på Pendlerordningen.
4.21 Køretøjets registreringsnummer skal være opdateret på alle reservationer. Såfremt køretøjet registreret på Pendleraftalen undtagelsesvist er utilgængelig, f.eks. ved værkstedsbesøg, kan man benytte et andet køretøj af samme transporttype, eksempelvis ’Lav Bil’. I det tilfælde skal ejeren rette registreringsnummeret på den pågældende Pendlerbillet inden check-in til afgang. Dette gøres online. Ændringen af nummerpladen på en Pendlerbillet ændrer ikke ved billetprisen. Dokumentation kan kræves.
4.22 Hvis den rejsende på en Pendlerbillet ikke kan dokumentere retmæssigt tilhørsforhold til Pendlerordningen opkræves en kontrolafgift på DKK 750. I dette tilfælde forbeholder BORNHOLMSLINJEN A/S sig desuden retten til at annullere den pågældende Pendlerordning samt alle tilknyttede Pendleraftaler og alle Pendlerbilletter uden yderligere varsel.
4.23 En privat Pendlerordning og de tilhørende Pendleraftaler gælder for samtlige personer i husstanden, og to samboende voksne kan eksempelvis dele den samme Pendleraftale for billettypen ”Voksen, pendler”.
4.23.1 Pendlerbilletter er personlige for husstanden, og kan ikke overdrages til andre. Pendlerbilletter kan således kun bruges af ejerne af de køretøjer, som er registreret på aftalen, samt af deres husstand.
4.23.2 Hvis der er flere biler i husstanden, er det muligt at registrere dem alle på den samme Pendlerordning. Prisen på de tilhørende pendlerbilletter afgøres af de registrerede bilers samlede antal reservationer. Pristrappen tæller for rejser inden for samme transportform. Dvs. Lav Bil 1 og Lav Bil 2 tæller på samme aftale ift. prisberegning, mens Lav Bil 1 og Høj Bil 1 tæller på hver deres. Der betales kun ét årsgebyr for hver transporttype. Dermed betaler Lav Bil 1 og Lav Bil 2 ikke begge årsgebyr, hvis de er tilmeldt samme Pendlerordning.
4.23.3 Hvis flere personer under samme Pendlerordning ønsker at benytte samme afgang som gående, eller i hver sin bil, er det nødvendigt at oprette flere Pendleraftaler.
4.24 ErhvervsPendlerordning kan oprettes af virksomheder og knyttes til virksomhedens CVR-nummer.
4.24.1 Det er muligt at oprette flere Pendleraftaler under samme ErhvervsPendlerordning.
4.24.2 Har virksomheden forskellige typer køretøjer, skal der oprettes en Pendleraftale for hver af disse typer, eksempelvis én aftale for ”Lav bil” og en anden for ”Høj bil”.
4.24.3 Ved ErhvervsPendlerordning skal den rejsende kunne fremvise ID, der dokumenterer at personen er ansat i virksomheden.
4.24.4 Det er muligt at registrere flere biler på den samme ErhvervsPendlerordning. Prisen for de tilhørende pendlerbilletter afgøres af de registrerede bilers samlede antal reservationer. Årsgebyr og pristrapper fremgår af bornholmslinjen.dk/pendler/priser
4.25 Busser4.25.1 Standard bus-billetter er gyldige i op til 3 måneder fra den oprindelige rejsedato, og kan ændres og annulleres gratis frem til 47 dage før afgangstidspunkt. Reservationer kan ikke ændres eller annulleres, hvis der er 46 dage eller mindre til afgangstidspunkt. Der refunderes ikke for eventuelle no-shows.
4.26 Busser på konto4.26.1 Ved mere end 20 returrejser eller 40 enkeltrejser, er man berettiget til at være kontokunde.
4.26.2 Reservationer bestilt 28 dage eller mere før afgang kan ikke annulleres, hvis der er 25 dage eller mindre til afgang.
4.26.3 Reservationer bestilt indenfor 27 dage til afgang kan kun annulleres indenfor 5 dage efter bestilling.
4.26.4 Reservationer bestilt indenfor 5 dage til afgang kan kun annulleres indenfor 1 arbejdsdag efter bestilling.
4.26.5 Priser genforhandles hvert år i august for det kommende kalenderår.
4.26.6 Der faktureres for eventuelle no-shows.
4.27 Faste reservationer4.27.1 Faste reservationer for busselskaber: Busselskaber kan indgå aftale om at have et antal faste reservationer til rådighed på fremtidige afgange på Rønne-Køge og Rønne-Ystad ruten i en individuelt aftalt periode. Billetter til færgen købt via denne type aftaler kan refunderes og ændres til andre afgange.
4.27.2 Faste reservationer for fragtselskaber: Fragtselskaber kan indgå aftale om at have et antal faste reservationer til rådighed på fremtidige afgange på Rønne-Køge og Rønne-Ystad ruten i en individuelt aftalt periode. Billetter til færgen købt via denne type aftaler kan ikke refunderes, men kan ændres til andre afgange.4.27.3 Aftaler om faste reservationer kan opsiges med 14 dages skriftligt varsel, med mindre der fremgår andre betingelser i den konkrete aftale. Faste reservationer kan ikke overdrages til andre.
4.27.4 Der faktureres for eventuelle no-shows.
4.28 For pakkerejser købt via andre virksomheder end BORNHOLMSLINJEN A/S skal kundens eventuelle ret til fortrydelse, ændring eller refusion gøres gældende direkte overfor den pågældende udbyder.
5.1 Ved befordring af Passager og Rejsegods udstedes billet ved check-in.
5.2 BORNHOLMSLINJEN A/S er ansvarsfri for tiden før Passageren går eller kører om bord, og efter Passageren er kommet i land.
5.3 Der må medtages 1 stk. håndbagage om bord på hurtigfærgerne. Håndbagagen må max veje 8 kg. og ikke fylde mere end maks. 50 x 40 x 25 cm. For gående passagerer bliver øvrig bagage overført på bagagevogne, som køres om bord på færgen. Ved ankomst køres bagagevognene ind i ankomsthallen, hvor den rejsende selv henter sin bagage. For bagage overført på bagagevogne er rederiet fritaget for tiden, før bagagen er bragt om bord, og efter at bagagen er bragt i land; dog ikke for den tid bagagen er i rederiets varetægt på bagagevognene. Rederiet tilråder at al bagage der overdrages i rederiets varetægt, er tydeligt mærket med navn, adresse og telefonnummer på ejeren. Vedrørende bagage, der har været i rederiets varetægt på bagagevognene, skal man overbringe sin reklamation uden unødigt ophold til rederiets personale i terminalen, inden man forlader denne.
5.4 For personer med handicap eller andre behov for særlig assistance imødekommer rederiet de ønsker, der måtte være med hensyn til parkering tæt på elevator, i det omfang det er muligt. Passagerer med handicap og dårligt gående har mulighed for at forudbestille og modtage gratis assistance fra færge- og/eller terminalpersonale til at komme om bord og fra borde. Dette skal bestilles senest 48 timer før afrejse ved at kontakte BORNHOLMSLINJEN på tlf.: 70 900 100.
5.5 Rederiet kan forlange, at syge/handicappede har egen ledsager med under overfarten
5.6 BORNHOLMSLINJEN A/S er i intet tilfælde ansvarlig for levende dyr, der befordres som Rejsegods.
5.7 BORNHOLMSLINJEN A/S er ikke ansvarlig for tab af Værdigenstande.
5.8 BORNHOLMSLINJEN A/S er alene forpligtet til at erstatte tab, som forvoldes ved, at Rejsegods går tabt eller beskadiges på grund af en hændelse under befordringen, såfremt tabet eller skaden er forvoldt ved fejl eller forsømmelse af BORNHOLMSLINJEN A/S selv eller nogen, BORNHOLMSLINJEN A/S svarer for.
5.9 BORNHOLMSLINJEN A/S erstatter tab, som forvoldes ved, at en Passager dør eller kommer til skade på grund af en hændelse under befordringen i overensstemmelse med bestemmelserne i EF-Forordning 392/2009.
5.10 Et sammendrag af passagernes rettigheder ved død, personlig tilskadekomst, tab eller beskadigelse af Rejsegods som følge af hændelser under befordring med Molslinjen A/S fremgår af Bilag A til disse forretningsbetingelser samt kan findes på alle Molslinjen A/S’ hjemmesider, herunder blandt andet molslinjen.dk og bornholmslinjen.dk.
5.11 BORNHOLMSLINJEN A/S er alene forpligtet til at erstatte tab eller skade forvoldt ved forsinkelse med befordringen af Passagerer eller udlevering af Rejsegods ved fejl eller forsømmelse af BORNHOLMSLINJEN A/S.
5.12 BORNHOLMSLINJEN A/S er berettiget til at lade befordringen eller en del heraf udføre af et andet rederi. Skal en bestemt del af rejsen udføres af et andet rederi, er BORNHOLMSLINJEN A/S ansvarsfri for bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse, der indtræffer under den del af rejsen, som udføres af det andet rederi. Det samme gælder, såfremt Passageren har ret til helt eller delvis at blive befordret af et andet rederi.
5.13 Reklamation over forholdene om bord skal rettes til personalet i den pågældende afdeling. Reklamationer vedrørende befordringen rettes til rederiet via hjemmesiden.
6.1 Ved befordring af Gods eller Transportbeholder udstedes der Lavpris-billet, for hvilke reglerne for Lavpris-billet beskrevet i pkt. 4.6 gælder. Udstedelsen af billet er ikke ensbetydende med at BORNHOLMSLINJEN A/S har fået Gods eller Transportbeholder i sin varetægt jf. sølovens § 275, idet Gods og Transportbeholder henstår på BORNHOLMSLINJEN A/S’ områder for ordregivers, afsenders eller modtagers regning og risiko indtil Godset eller Transportbeholderen føres ombord på skibet.
6.2 Ind- og udkørsel til og fra opmarcharealerne ved færgelejerne skal ske gennem rederiets portaler for check-in og evt. fotografering.
6.3 Ordregiver, afsender eller modtager opfordres til at sikre Godset og Transportbeholderen på bedst mulig måde. BORNHOLMSLINJEN A/S’ er ikke overvåget eller særligt sikret.
6.4 Transport af gods evt. i transportbeholder, som håndteres af BORNHOLMSLINJEN A/S eller nogen, BORNHOLMSLINJEN A/S svarer for, er omfattet af betingelserne i afsnit 5.
6.5 BORNHOLMSLINJEN A/S er berettiget til uden meddelelse at befordre Gods eller Transportbeholder såvel under som over dæk, og BORNHOLMSLINJEN A/S har ret til at samle Gods i en Transportbeholder. BORNHOLMSLINJEN A/S er ansvarsfri for bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse på Gods eller Transportbeholder, når bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse skyldes mangelfuld surring, sikring og stuvning af Godset eller andre forhold, som påhviler ordregiver, afsender eller modtager, og BORNHOLMSLINJEN A/S er ikke forpligtiget til at kontrollere, at Godset er korrekt surret, sikret eller stuvet. BORNHOLMSLINJEN A/S er alene forpligtiget til at undersøge Godset, såfremt Transportbeholderen udvendigt er synligt beskadiget.
6.6 Surring, sikring og stuvning af gods ombord på Transportbeholder påhviler ordregiver, afsender eller modtager. I tilfælde af dårligt vejr er det BORNHOLMSLINJEN A/S, der surrer Transportbeholdere, som skal være forsynet med surringsbeslag for fastgørelse til skibet.
6.7 BORNHOLMSLINJEN A/S kan ansvarsfrit efterlade Gods eller Transportbeholder, hvis genstanden ikke kan transporteres ombord som følge af tekniske mangler ved genstanden, som for eksempel støtteben som ikke kan løftes eller bremser som ikke virker. BORNHOLMSLINJEN A/S vil efterfølgende orientere ordregiver, afsender eller modtager.
6.8 Værdigods befordres alene efter forudgående aftale med BORNHOLMSLINJEN A/S, og såfremt BORNHOLMSLINJEN A/S ikke er blevet oplyst herom, er BORNHOLMSLINJEN A/S ansvarsfri for bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse heraf.
6.9 Farligt gods er ikke tilladt ombord på hurtigfærgerne.
6.10 Farligt gods overføres på særlige afgange på ruten Rønne-Køge (se den gældende sejlplan).
6.11 Ønsker man at medbringe Farligt gods (FG) – herunder Limited Quantities (LQ), har man pligt til at angive art og mængde af det farlige gods i forbindelse med billetreservation. Til afgangen fra Rønne kl. 17:00 skal der indrapporteres FG og LQ senest 5 timer inden afgangstidspunktet (dvs. senest kl. 12:00), og til afgangen fra Køge kl. 00:30 skal der indrapporteres FG og LQ senest 7,5 timer inden afgangstidspunktet (dvs. senest kl. 17:00 dagen inden). Såfremt denne oplysning ikke er givet, anses afsenderen for at have garanteret BORNHOLMSLINJEN A/S, at det til transport overgivne gods ikke indeholder farligt gods.6.12 Ved overførsel af farligt gods skal de nødvendige dokumenter være til stede inden overførsel. Mærkning og emballering skal foretages efter gældende regler. BORNHOLMSLINJEN A/S forbeholder sig ret til at kontrollere, at lasten svarer til anmeldelsen og har ret til at afvise eller udskyde overførsel af farligt gods.
6.13 BORNHOLMSLINJEN A/S forbeholder sig ret til at overføre farligt gods på en anden afgang end den oprindeligt bookede.
6.14 Ved overførsel af Gods, skal man oplyse den korrekte vægt af godset ifm. booking af billet. BORNHOLMSLINJEN A/S forbeholder sig ret til at foretage kontrolvejning og opkræve en tillægspris for en eventuelt udeklareret vægt samt en kontrolafgift på DKK 2.000, såfremt der er oplyst en forkert vægt. BORNHOLMSLINJEN A/S forbeholder sig desuden ret til at annullere en booking, såfremt vægten af godset overskrider de fastsatte grænser.
6.15 Henstilling af trailere6.15.1 Afsætning af trailere i Køge: På hverdage må trailere placeres på trailerpladsen for afsendelse på førstkommende afgang. Det er ikke tilladt at placere trailere på pladsen, der ikke er bestilt til førstkommende afgang. Trailere der bliver placeret på trailerpladsen, som ikke er bestilt til førstkommende afgang, vil af pladshensyn blive flyttet til et separat område på trailerpladsen. BORNHOLMSLINJEN A/S udsteder en regning på DKK 1.500 til kunden til dækning af omkostninger for denne ekstra håndtering. BORNHOLMSLINJEN A/S’ ansvar og erstatningspligt for både trailer og last ophører, når traileren er blevet flyttet og placeret på det separate område på trailerpladsen. Til weekendens afgange må trailere placeres på trailerpladsen fra og med fredag. Til afgange på helligdage må trailere placeres på trailerpladsen fra og med sidste hverdag inden helligdagene.
6.15.2 Afhentning af trailere i Køge: Trailere der ankommer med færgen fra Rønne skal afhentes fra trailerpladsen inden kl. 19:30 dagen efter. Trailere der ikke er afhentet inden dette tidspunkt, vil af pladshensyn blive flyttet til et separat område på trailerpladsen. BORNHOLMSLINJEN A/S udsteder en regning på DKK 1.500 til kunden til dækning af omkostninger for denne ekstra håndtering. Det står kunden frit for selv, inden kl. 19:30 dagen efter, at arrangere flytning af sine trailere. BORNHOLMSLINJEN A/S’ ansvar og erstatningspligt for både trailer og last ophører, når traileren er blevet flyttet og placeret på det separate område på trailerpladsen.
6.16 BORNHOLMSLINJEN A/S har pante- og tilbageholdelsesret i Gods eller Transportbeholder, som er under BORNHOLMSLINJEN A/S’ kontrol, dels for alle på Godset eller Transportbeholderen hvilende omkostninger – vederlag og lagerleje iberegnet – dels for samtlige BORNHOLMSLINJEN A/S’ øvrige fordringer på ordregiver, afsender eller modtager.6.17 Det er under ingen omstændigheder tilladt at modregne erstatningskrav eller andre fordringer på rederiet i billetprisen eller rederiets tilhørende tilgodehavende.
7.1 Molslinjen A/S’ behandling af personlige oplysninger fremgår af vores databeskyttelseserklæring. Dette er samlet i ét dokument, som du finder her.
På alle Molslinjen A/S’ hjemmesider, herunder blandt andet bornholmslinjen.dk indsamler vi oplysninger om dit besøg på hjemmesiden. Det gør vi for at kunne optimere websitet og dets funktionalitet, for at skabe øget brugervenlighed på hjemmesiden i forbindelse med booking af billetter og med henblik på målrettet markedsføring. Oplysningerne kan ikke henføres til dig som person, men alene til den computer, du har besøgt hjemmesiden fra. Indsamlingen sker via cookies. Du kan læse mere om cookies i nedenstående. Du skal være opmærksom på at du ved at besøge bornholmslinjen.dk, giver samtykke til de retningslinjer, som beskrives her.
8.1 Hvad er cookies og hvordan bruges de?
Cookies er en standard teknologi som stort set alle websider bruger. En cookie er en lille tekstfil som lægges i din browsers hukommelse. Den gør blandt andet at vi kan holde styr på din billetbestilling. Derudover giver den os statistik, som vi bruger til at gøre vores webside bedre for vores brugere. Nogle browsere er sat til automatisk at acceptere cookies, men du har selv mulighed for at ændre indstillingerne, så cookies ikke bliver accepteret. Gør du det vil det dog betyde, at mange hjemmesider, heriblandt bornholmslinjen.dk, ikke vil fungere optimalt. Cookies er ikke programmer, der kører på din pc, men små tekstfiler, der sendes til og fra din computer. Cookies er således hverken spyware eller virus, og er altså ikke skadelige for din computer. I forhold til cookies skelnes der imellem cookies der forsvinder, når du lukker din browser (session cookies) og cookies der bliver gemt på din computer (blivende cookies). Blivende cookies bliver slettet efter en given periode/tidsinterval. Desuden skelnes der imellem om cookien har bornholmslinjen.dk som afsender (1. part cookie) eller om den er afsendt fra en af vores partnere – typisk vores mediebureau. I så fald er der tale om en 3. part cookie.
8.2 Oversigt over cookies på bornholmslinjen.dk• deparetureRegion: Bliver sat på forsiden i forbindelse med valg af region på ”quick booking modulet”. Cookien har til formål, at gemme information om hvilken udrejseby, der er valgt, så brugeren ikke skal vælge det manuelt hver gang de kommer ind på siden. Cookien er en 1. part cookie og er en blivende cookie som bliver slettet efter 365 dage.
• acceptedGeolocation: Bliver sat når brugeren vælger, at acceptere eller afvise brugen af geolocation. Værdien bruges derefter til, at bestemme om geolocation må bruges på hjemmesiden. Cookien er en 1. part cookie og er en blivende cookie som bliver slettet efter 365 dage.
• QuotedTicketsKey: er en cookie der bliver sat i forbindelse med en bestilling. Formålet med denne cookie er, at vi kan hente de priser frem, som kunden først blev tilbudt. Dette betyder, at den pris kunden fik fremvist, altid er den kunden ender med, at få når de kommer til betalingsvinduet. Cookien er en 1. part cookie og er en blivende cookie som bliver slettet efter 15 minutter.
• ARRAffinity: Bruges af Azure, som hjemmesiden bliver hostet på. Azure bruger cookien til at kunne finde ud af, om hjemmesiden skal skaleres (om der skal bruges en større maskine). Cookien er en 1. part cookie og bliver slettet så snart browseren lukkes.
• ASP.NET_SessionId, LB og AWSSELB sættes i forbindelse med betaling hos Epay. De bliver slettet så snart, at browseren lukkes eller betalingen går i gennem. Cookien er en 3. parts cookie.
• Online Marketing Cookies: Bornholmslinjen annonceres på internettet og her bruges cookies, så Molslinjen A/S og vores mediebureau kan tælle antal klik, besøg og effekten af at annoncere på internettet. Molslinjen A/S bruger her tekniske løsninger der hedder Adform og Google Remarketing. Denne løsning sætter en anonym cookie ved besøg på udvalgte steder på Bornholmslinjens hjemmeside, og når internetbannere for Bornholmslinjen bliver vist eller klikket på. Alle data der gemmes er anonyme. De Adform cookies der sættes har følgende navne og udløbstid:
o uid er en blivende cookie der udløber efter 2 måneder.
o cid er en blivende cookie der udløber efter 2 måneder.
o Token er en session specifik cookie.
o _ga er en blivende cookie der udløber efter 2 år.
o _gid er en blivende cookie der udløber efter 24 timer.
o _gat er en blivende cookie der udløber efter 10 minutter.
o DV er en blivende cookie der udløber efter 1 dag.
o fr er en blivende cookie der udløber efter 3 måneder.
o CONTENT er en blivende cookie og bliver ikke slettet.
o NID er en blivende cookie og bliver slettet efter 1 år og 5 måneder.
o Alle Adform og Google remarketing cookies er 3. part cookies.• Webanalyse-cookies: Til løbende at forbedre Bornholmslinjens hjemmeside indsamles en anonymiseret statistik via webanalyseværktøjet - Google Analytics. Formålet med disse cookies er at tælle antallet af besøg fra forskellige browsere eller computere. Derudover gemmer Google Analytics også cookies med oplysning om trafikkilden til et besøg, og hvordan brugeren har navigeret på bornholmslinjen.dk. Alle cookies som Google Analytics gemmer er anonyme og har et tilfældigt generet brugernummer. Alle Google Analytics cookies har et navn der indeholder 'UTM' og er 3. part cookies. Du kan se den fulde beskrivelse af Google Analytics cookies her (på engelsk). Du kan fravælge brugen af Google Analytics Cookies her (på engelsk).
8.3 Fravalg af cookies
Du kan vælge at fravælge cookies, men det vil dog betyde at mange hjemmesider, heriblandt bornholmslinjen.dk, ikke vil fungere optimalt. Hvis du ønsker at fravælge cookies kan du finde information om hvordan du gør via denne side: http://minecookies.org/cookiehandtering
8.1 Logstatistik bruges på alle Molslinjen A/S’ hjemmesider, herunder blandt andet molslinjen.dk og bornholmslinjen.dk, og betyder, at et statistiksystem opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende et website har haft, hvor de kommer fra, på hvilken del af websitet dette forlades med mere. Logstatistik anvendes blandt andet med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet og til at skabe øget brugervenlighed.
8.2 Molslinjen A/S har ophavsret til alt materiale, der publiceres på hjemmesiden.
Materialet må ikke distribueres eller reproduceres uden tilladelse. Der må frit linkes til information på hjemmesiden. Såkaldte ’dybe links’ er også tilladt, kontakt evt. molslinjen@molslinjen.dk for direkte links.8.3 Molslinjen A/S tager forbehold for ændringer af information og evt. fejl på virksomhedens hjemmesider. Informationen på hjemmesiderne opdateres løbende, men fejl kan forekomme. Molslinjen A/S er ikke ansvarlig for direkte eller indirekte tab som følge af brug af information på hjemmesiderne. Links til tredjeparts servere er uden ansvar for Molslinjen A/S, ligesom indholdet af tredjeparts server er uden ansvar for Molslinjen A/S. Downloads af dokumenter fra Molslinjen A/S’ hjemmesider sker på brugerens eget ansvar.
8.4 Ved at benytte dette website accepterer brugeren vilkårene i dette dokument. Indholdet opdateres efter behov, for at man som bruger altid ved, hvilken information Molslinjen A/S indsamler og hvorfor. Molslinjen A/S forbeholder sig retten til når som helst at ændre, tilføje eller fjerne dele af dokumentet. Besøg derfor disse sider og kontroller om noget er blevet ændret. Hvis man fortsætter med at benytte Molslinjen A/S’ hjemmesider efter ændringer er foretaget, godkender brugeren dermed ændringerne. Ved at bestille en billet via en af Molslinjen A/S’ hjemmesider accepterer brugeren samtidig, at Molslinjen A/S benytter personoplysninger ifølge de oplysninger, Molslinjen A/S har givet i dette dokument. Molslinjen A/S følger persondataloven.
9.1 Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til Molslinjen A/S på kundeservice@bornholmslinjen.dk. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Centerfor Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, via www.forbrug.dk.
9.2 Du kan også anvende EU-kommissionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen her: http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mailadresse kundeservice@molslinjen.dk.
9.3 Retten til at klage bortfalder efter 2 måneder, da en række af de oplysninger, som BORNHOLMSLINJEN A/S bruger til at behandle din klage, slettes efter denne periode.
Ret til erstatning i tilfælde af død eller personlig tilskadekomst
Søulykke hændelse: passageren har ret til erstatning fra transportøren eller transportørens forsikringsselskab på op til 250.000 SDR i alle tilfælde, undtagen tilfælde uden for transportørens kontrol (fx krig, naturkatastrofe, tredjemands handling). Erstatning kan udgøre op til 400.000 SDR, undtagen hvis transportøren beviser, at hændelsen skete uden dennes fejl eller forsømmelse.
Ikke-søulykke hændelse: passageren har ret til erstatning fra transportøren eller transportørens forsikringsselskab på op til 400.000 SDR, hvis han/hun beviser, at hændelsen var et resultat af transportørens fejl eller forsømmelse.Ret til erstatning for tab af eller skade på håndbagage
Søulykke hændelse: passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 2.250 SDR, undtagen hvis transportøren beviser, at hændelsen skete uden dennes fejl eller forsømmelse.Ikke-søulykke hændelse: passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 2.250 SDR, hvis han/hun beviser, at hændelsen var et resultat af transportørens fejl eller forsømmelse.
Ret til erstatning for tab eller skade på bagage ud over håndbagage
Passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 12.700 SDR (køretøjer, herunder bagage i eller på køretøjet), undtagen hvis transportøren kan bevise, at hændelsen skete uden dennes fejl eller forsømmelse.Ret til erstatning for tab eller skade på værdigenstande
Passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 3.375 SDR for tab eller skade på pengebeløb, omsættelige værdipapirer, guld, sølv, juveler, ornamenter og kunstgenstande, såfremt disse har været deponeret hos transportøren til sikker opbevaring.Ret til erstatning for tab eller skade på bevægelseshjælpemidler eller andet specifikt udstyr tilhørende passagerer med nedsat bevægelighed
Passageren har ret til erstatning fra transportøren svarende til udskiftningsværdien eller reparationsomkostningerne af det pågældende udstyr, medmindre hændelsen skete uden transportørens fejl eller forsømmelse. Transportørens fejl og forsømmelser er en forudsætning i tilfælde af en søulykke.Ret til forskudsbetaling i tilfælde af en søulykke
I tilfælde af død eller personlig tilskadekomst, får passageren eller anden person med ret til erstatning ret til en forskudsbetaling til dækning af øjeblikkelige økonomiske behov. Betalingen beregnes på baggrund af den lidte skade og skal opgøres inden 15 dage og må ikke være mindre end 21.000 EUR i tilfælde af død.FREMGANGSMÅDE
Skriftlig meddelelse
I tilfælde af skade på håndbagage eller anden bagage skal passageren indgive rettidig skriftlig meddelelse herom til transportøren. Manglende overholdelse heraf vil resultere i, at passageren mister sin ret til erstatning.Frister for udøvelse af passagerens rettigheder
Generelt skal enhver forsikringssag for en domstol være påbegyndt inden for en periode på 2 år. Starttidspunktet for denne frist kan variere afhængig af tabets art.Undtagelser vedrørende erstatningsansvar
Transportørens erstatningsansvar kan nedsættes, hvis denne beviser, at en passagers død eller personlig tilskadekomst eller skade på dennes bagage skyldtes eller var begrundet i passagerens fejl eller forsømmelse.Begrænsninger på de forskellige beløb for erstatning gælder ikke, såfremt det bevises, at skaden skyldes en handling fra transportøren eller en af transportørens ansatte eller agenter eller af den udførende transportør, og handlingen er udøvet med det formål at forårsage sådan skade eller med den viden, at skaden muligvis ville opstå.
Befordringsbestemmelser
Befordring af passagerer, biler og rejsegods på vore færger eller af os chartret færge finder sted efter BORNHOLMSLINJENs Almindelige Forretningsbetingelser som kan læses på BORNHOLMSLINJEN.dk. I tillæg hertil gælder nærværende befordringsbestemmelser for dit ophold ombord på færgen.
Nærværende Befordringsbestemmelser er gældende fra d. 4. november 2024.
Den rejsende skal ved ombordkørsel/-stigning være i besiddelse af billet eller lignende gyldig rejsehjemmel. Billetter kan købes på BORNHOLMSLINJEN.dk, telefonisk samt ved check-in. På BORNHOLMSLINJEN.dk finder du også en komplet oversigt over alle billettyper og de tilhørende regler for ændring og refusion. Billet løses forud for afgangen og skal opbevares under rejsen. Rederiet forbeholder sig ret til at opkræve kontrolafgift på DKK 750, dersom der konstateres ombordkørsel/-stigning uden gyldig rejsehjemmel. Refundering af billetter, uanset årsag, sker via e-mail til rederiet på kundeservice@bornholmslinjen.dk.
Ved befordring af syge kan rederiet forlange lægeattest, ligesom man kan forlange ledsagelse af den syge under rejsen. Pleje af syge eller lægetilsyn kan ikke finde sted. Rederiet påtager sig ikke ombord- eller ilandbringelse af syge, medmindre sygdommen er opstået under rejsen.
De rejsende er pligtige til at overholde kaptajnens og skibsofficerernes anvisninger jf. sølovens § 408. Beskadigelse af rederiets inventar og andres ejendele vil medføre erstatningskrav. Berusede personer kan nægtes befordret, selv om de er i besiddelse af billet. Udskænkning af stærke drikke til berusede personer samt til personer under 18 år er ifølge loven ikke tilladt. Børn under 7 år må ikke rejse alene, men skal ledsages af en person som er mindst 16 år gammel. For personer med handicap eller andre behov for særlig assistance imødekommer rederiet ønsker til parkering tæt på elevator, i det omfang det er muligt. Under overfarten er ophold på vogndækket forbudt, ligesom rygning kun er tilladt i særligt markerede områder på færgen. De rejsende må ikke, uden rederiets tilladelse, tilbyde varer til salg, omdele tryksager, reklamer, vareprøver, foranstalte indsamlinger eller lignende om bord og i land. Der må ikke nydes medbragt mad og drikkevarer i Panoramacaféen.
Kæledyr kan med fordel efterlades i bilen under overfarten. Medbragte kæledyr i passagerområderne skal føres i snor eller opbevares i egnede kasser, og må medbringes i de særlige ”hunde-områder” om bord.
Værdigenstande glemt hos BORNHOLMSLINJEN afleveres til Politiet. Glemt medicin overleveres til Politiet eller til destruktion på et apotek, hurtigst muligt. Andet hittegods opbevares af BORNHOLMSLINJEN i op til 7 dage, hvorefter det destrueres eller udleveres til velgørende formål. Hittegods kan efterlyses på BORNHOLMSLINJEN.dk.
Private Personer/Køretøjer
Søfartsstyrelsen har udstedt en vejledning om transport af farligt gods i private køretøjer, der medbringes ombord på færger, når de er pakket i overensstemmelse hermed og kun er beregnet til personlig brug. Der skal træffes foranstaltninger til at vurdere risikoen og sikre en sikker transport under normale forhold. Genstande, der er anført i linket her, er klassificeret som farligt gods af IMDG-koden og transporteres de af enkeltpersoner enten med private køretøjer såsom biler/campingvogne/trailere/autocampere eller af passagerer til fods, skal de maksimale mængder samt forholdsregler overholdes. Det omfatter ikke køretøjer til kommerciel brug, ambulancer eller køretøjer, der betjenes af entreprenører/ansatte.
Erhvervskøretøjer
Farligt gods overføres på særlige afgange på ruten Rønne-Køge (se den gældende sejlplan). Afsender af gods har pligt til skriftligt at oplyse rederiet om tilstedeværelsen af farligt gods (FG) – herunder Limited Quantities (LQ), og tilsikre at alle pligtige dokumenter er korrekt udfyldt og afleveret. Til afgangen fra Rønne kl. 17:00 skal der indrapporteres FG og LQ senest 5 timer inden afgangstidspunktet (dvs. senest kl. 12:00), og til afgangen fra Køge skal der indrapporteres FG og LQ senest 7,5 timer inden afgangstidspunktet (dvs. senest kl. 17:00 dagen inden). Farligt gods er ikke tilladt om bord på hurtigfærgerne.
Reklamation over forholdene om bord skal rettes til personalet i den pågældende afdeling. Reklamationer vedrørende befordringen rettes til rederiet via email til kundeservice@bornholmslinjen.dk.
Skulle der opstå en skade på køretøjer, personer, rejsegods eller gods evt. i transportbeholder om bord, kan eventuelle krav kun gøres gældende overfor BORNHOLMSLINJEN, såfremt der er udfyldt en skadesrapport. Kontakt derfor personalet om bord på færgen med det samme i tilfælde af uheld. En udfyldt skadesrapport betyder dog ikke, at BORNHOLMSLINJEN automatisk anerkender ansvaret. Skaden kan anmeldes til rederiet ved at udfylde denne formular
BORNHOLMSLINJENs færger er danskregistrerede og sikkerhedssprogene om bord er dansk og engelsk.
Passagerrettigheder
Vi følger Forordning (EU) nr. 1177/2010 om passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje, disse finder anvendelse fra den 18. december 2012
Resumé af bestemmelserne om passagerers rettigheder kan ses ved at følge linket til EU’s resumé, til højre på denne side.
Regulering for udviklingen i priser på brændstof
I vores kontrakt med Transportministeriet er det bl.a. reguleret, hvordan udviklingen i priser på brændstof enten skal komme vores kunder til gode ved prisfald eller skal bæres sammen med vores kunder ved prisstigninger. Kontrakten har lagt et loft for, hvor meget vi som rederi maksimalt må tage for billetterne, samtidig med at vi skal overholde nogle gennemsnitspriser for de forskellige typer af billetter. Gennemsnitspriserne sikrer at der udbydes et vis antal billetter til en lav pris.
Hvert år i april skal vi beregne de seneste 12 måneders udgift til brændstof. Denne udgift sammenholder vi så med vores indtægter i den samme periode. Vi beregner samtidig, hvordan brændstofpriserne har udviklet sig i den samme 12 måneders periode sammenlignet med den almindelige prisudvikling. Beregningen giver enten anledning til et tillæg eller et fradrag, som så skal indregnes i priserne for det kommende år. Transportministeriet skal i sidste ende godkende denne beregning.
Et brændstoftillæg kan blive pålagt billetternes maksimumtakst og de maksimalt tilladte gennemsnitspriser og på samme måde vil et brændstoffradrag blive fratrukket billetternes maksimumtakst og de maksimalt tilladte gennemsnitspriser.
Som kunde mærker man ikke direkte, om der enten er et tillæg eller et fradrag for brændstoffet på billettens pris. Man vil i stedet som kunde i år med brændstofprisfradrag kunne finde langt flere billetter til en lav pris end i år med et brændstofpristillæg.